Mobiliteit gaat over het verbinden van mensen. Zorgen voor een aantrekkelijke omgeving met voorzieningen op wandel- en fietsafstand. Zorgen dat straten er zijn voor mensen. Zorgen dat iedereen mobiel kan zijn.
Met de klimaatcrisis en het duurder worden van het leven, hebben we een plan voor jou klaar dat inzet op duurzame mobiliteit met veiligheid voor alle weggebruikers, ongeacht welk vervoersmiddel je kiest. We spelen in op wat vandaag nodig is, en kijken ook vooruit naar de toekomst, zodat we Sint-Katelijne-Waver volledig klaar maken voor een mobiliteitsbeleid om trots op te zijn.
Nabijheid
Nabijheid is de beste garantie voor mobiliteit. Inspirerende concepten als de 15 minutenbuurt schetsen het beeld van een buurt waarin iedereen op fiets- of wandelafstand toegang heeft tot basisvoorzieningen. Om zo'n buurt ook echt inclusief te maken, is het belangrijk dat we oog hebben voor betaalbaar wonen, dienstverlening op maat van iedereen en lokale werkgelegenheid.
Straten voor mensen
Mobiliteit die mensen verbindt, die het ontmoeten stimuleert, geeft voorrang aan bewoners en zachte modi.
- Zone 30 is meer en meer in opmars. We doen wat het Brussels Gewest al wel deed, maar Vlaanderen nog niet: van 30 km/u maken we de norm in de 'bewoonde kom'. Sneller kan enkel voor een belangrijke verbindingswegen én vraagt om aangepast infrastructuur, zoals vrijliggende fietspaden. Betekent dit dus dat je overal in onze gemeente maximaal 30 km/u zal mogen rijden? Absoluut niet. Maar in Brussel toont deze mentaliteitswijziging enorme voordelen aan, zoals meer verkeersveiligheid maar ook minder overlast door geluid, wat een enorme invloed heeft op onze gezondheid.
- In de woonwijken kunnen we in samenspraak met de buurtbewoners expliciet kiezen voor autoluwe zones of voor woonerven (maximumsnelheid 20 km/u, de auto is er te gast). Groene lokale besturen elders toonden al aan dat het mogelijk is: Een straat waar elke auto tot aan de garage geraakt, terwijl het toch veilig is voor kinderen om buiten te spelen of te sporten.
- In het ideale geval blijkt de gewenste snelheid ook uit het wegbeeld. Maar we wachten echter niet tot een grootschalige heraanleg alvorens een zone 30 in te voeren: Ook een snelheidsverlaging zonder grootschalige ingrepen heeft een positief effect op de gezondheid en leefbaarheid van de buurt.
- Het ontmoetingskarakter en de verkeersveiligheid van straten willen we vergroten, met betrokkenheid van de bewoners, via maatregelen als leefstraten / buurtstraten, vakantiestraten, speelstraten en schoolstraten.
- Het STOP-principe passen we met Groen consequent toe, en stappers staan dus op de eerste plaats. Dat betekent onder meer zorgen voor hoogwaardige voetgangersinfrastructuur: vlot bewandelbare ondergrond, voldoende brede, obstakelvrije wandelruimte, veilige oversteekplaatsen,...
- In ons voetgangersbeleid is er speciale aandacht voor verschillende doelgroepen, zoals senioren, mensen met een beperking, ouders met een kinderwagen, jonge kinderen,... met het oog op comfort, veiligheid maar ook belevingskwaliteit.
- We willen een actief beleid rond Trage Wegen, niet alleen recreatief, maar ook functioneel. Oude buurtwegen, maar ook nieuwe aangelegde verbindingen zorgen voor een aangename, veilige en efficiënte verbinding voor stappers.
- Tegen sluipverkeer bestaan verschillende manieren om het tegen te gaan. Mini-circulatieplannen (enkele naburige straten) of tonnagebeperkingen kunnen hardnekkig sluipverkeer tegen gaan. Uitklapbare paaltjes en zogenaamde ‘knips’ kunnen ook, maar deze drastische herinrichtingen van de lokale verkeerssituatie willen we vooral in samenspraak met de buurtbewoners doen.
- Vrachtverkeer weren we uit woonstraten door middel van een tonnagebeperking. Ook kunnen leveringen en werfverkeer op bepaalde tijdstippen (bijvoorbeeld begin en einde van de schooltijden) geweerd worden. Lokale pakjespunten beperken het aantal bestelwagens dat door woonbuurten rijdt.
De fiets op het goede spoor
- Een oplossing voor de fietssnelweg die nu nog over de stationsparking loopt, is een absolute prioriteit voor ons. Ook willen we onderzoeken hoe de spoorweglei gescheiden kan worden van de fietssnelweg. Hiervoor werken we samen met de Provincie (die de regie van fietssnelwegen in handen heeft) en buurtbewoners.
- In veilige fietspaden en fietsroutes moeten we investeren: Niet alleen recreatief maar vooral ook functioneel om veilig en vlot op eender welke bestemming te geraken. Daarbij houden we ook subsidiemogelijkheden vanuit Vlaanderen in de gaten om hier maximaal op in te zetten.
- We kiezen voor hoge kwaliteitsnormen, zodat de aangelegde fietsinfrastructuur toekomstbestendig is. Wat vandaag op maat is, dreigt over tien jaar al achterhaald te zijn. Het aantal fietsers neemt jaar na jaar toe, het succes van grotere formaten als bakfietsen stelt nieuwe eisen. Groen trekt steeds de kaart van toekomstgericht beleid, en dus ook in dit domein willen we aan doordacht en slim beleid doen.
- Mengen of scheiden? Alle wegen moeten veilige fietswegen zijn. We zorgen voor de veiligste fietsoplossing in elke situatie, voor alle types fietsers. De veiligste fietsoplossing wordt bepaald in functie van de verkeerssnelheid, het verkeersvolume en de breedte van de weg. Als de snelheid en/of de intensiteit van het gemotoriseerd verkeer te hoog ligt, is een apart fietspad een must. Maar in woongebied is Fix the Mix vaak een perfecte keuze: gemengd verkeer, met nadruk op de actieve weggebruiker. Via een netwerk van fietsstraten of zelfs volledige fietszones kan je de fietser ook echt maatvoerend maken.
- Maatregelen als het beperkt eenrichtingsverkeer voor fietsers zijn al lang vertrouwd en zouden zowat overal de norm moeten zijn. Ook rechtsaf door rood kan in heel wat gevallen perfect veilig, en maakt fietsen aantrekkelijker. De afstelling van verkeerslichten kan fietsvriendelijker, bijvoorbeeld door slimme verkeerslichten af te stemmen op de snelheid van de fietser en door lichten eerder op groen te laten voor fietsers dan voor wagens en door zachte weggebruikers bij regen of sneeuw sneller groen te geven dankzij ingebouwde regensensoren.
- We investeren in de veiligheid van kruispunten, bijvoorbeeld door ze conflictvrij te maken. Er zijn in onze gemeente verschillende kruispunten waar mensen al een dierbare zijn verloren. Elke verkeersdode is er één te veel, dus is dit een topprioriteit.
- Kwalitatieve fietsenstallingen in de publieke ruimte zijn voor ons belangrijk (zowel op iets grotere schaal rond een belangrijke bestemming als op kleine schaal op buurt- en straatniveau), en we kiezen voor ambitieuze fietsnormen voor woningen, bedrijven en semipublieke locaties. Een actief antifietsdiefstalbeleid is daar aanvullend en dus ook belangrijk bij.
- We zetten in op ondersteunende fietsinfrastructuur, zoals laadinfrastructuur, fietspompen, herstelmateriaal- en diensten,... Onder andere hoppinpunten zijn hiervoor een geschikte locatie. Ook samenwerking met horeca en toeristische infrastructuur biedt kansen.
- Groen beleid laat niemand achter: We willen dus ook fietsen voor iedereen toegankelijk, onder andere door cursussen op maat en door een fietsbibliotheek (voor kinderen, maar ook voor volwassenen).
De toekomst delen we
Deelmobiliteit is aan een opmars bezig, en dat is logisch ook: Het is goed voor het klimaat, goed om de oneindige files mee op te lossen en het geeft ook kansen om een auto weg te doen als je die niet zo vaak nodig hebt. Ook deelfietsen zijn een fantastische piste. We trekken dus voluit deze kaarten!
- We voorzien een divers aanbod aan deelfietsen (klassiek, elektrisch, bakfietsen...), op strategisch gekozen plaatsen zoals hoppinpunten.
- Aan het station en aan strategische bushaltes richten we een 'e-hub' in: Een punt waar je makkelijk een elektrische fiets of auto kan lenen via een deelsysteem of waar je je eigen exemplaar veilig kunt opladen.
- Autodelen stimuleren we maximaal: De lokale overheid kan een voortrekkersrol spelen, bijvoorbeeld via communicatie en informatie, door stimuli zoals het ter beschikking stellen van parkeerplaatsen voor autodelers, door auto's uit het gemeentelijk wagenpark ter beschikking te stellen, door in samenwerking met partners een aanbod te voorzien, ...
Vlot, veilig en toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen
Frequent, comfortabel, betaalbaar en betrouwbaar, zo ziet aantrekkelijk openbaar vervoer eruit. Onze gemeente speelt een belangrijke rol om te zorgen dat iedereen het openbaar vervoer wil en kan nemen.
- Het decreet basisbereikbaarheid geeft Vlaamse steden en gemeenten meer inspraak rond openbaar vervoer, al staan daar onvoldoende Vlaamse middelen tegenover. Als gemeente moeten we een actieve rol opnemen binnen onze vervoersregio, om te pleiten voor een sterk openbaar vervoer. Ook aanvullend aanbod op maat krijgt een plek.
- Aantrekkelijke en voor iedereen toegankelijke haltes zijn absoluut noodzakelijk.
- Door vlotte doorstroming te garanderen, zorgen we voor kortere reistijden en grotere betrouwbaarheid.
- Via de derdebetalersregeling van De Lijn kan de gemeente de bus voor bepaalde doelgroepen goedkoper maken. Zo gaan we de strijd aan met vervoersarmoede.
Parkeren
Parkeren is één van de krachtigste hefbomen waarover een lokale overheid beschikt in de omslag naar duurzame mobiliteit.
- Parkeerbeleid gaat over meer dan auto's. Zorgen voor voldoende veilige en comfortabele publieke en private stallingen voor fietsen is een topprioriteit, met ambitieuze fietsparkeernormen.
- Gemeenten kozen in het verleden vaak voor hoge (minimale) parkeernormen voor wagens. Te hoge parkeernormen hebben als nadeel dat ze de dominantie van de auto te erg bevestigen. Daarom kiezen we liever voor maximale parkeernormen op maat voor auto's, die lager kunnen liggen in kernen die goed ontsloten zijn met het openbaar vervoer. Bovendien maken we afwijkingen mogelijk voor wie het met minder auto's wil doen, bijvoorbeeld door deelwagens in een project te integreren.
- Maak efficiënt gebruik van de ruimte. Kies bijvoorbeeld voor clustering in de vorm van buurtparkeren, in plaats van individuele parkeerplaatsen voor ieders deur. Gedeeld gebruik van parkeerplaatsen willen we ook bevorderen: Een parking van een supermarkt kan tijdens de sluitingsuren gebruikt worden door buurtbewoners of bezoekers van de gemeente.
- De nood aan laadpalen voor elektrische wagens zal de komende jaren sterk groeien. We kiezen bij voorkeur voor collectieve oplossingen, om overlast door laadkabels op het voetpad te voorkomen. Via parkeertarieven ontmoedigen we 'laadpaalkleven', waarbij wagens na het laden de rest van de dag op de laadplaats geparkeerd blijven staan.
Verkeersveiligheid voor iedereen
Kiezen voor een mobiliteit van het ontmoeten en voor een consequente toepassing van het STOP-principe maakt het verkeer zowel aangenamer als veiliger. Vanuit een 'All for zero'-visie op verkeersveiligheid (het principiële streven naar zo weinig mogelijk verkeersslachtoffers) blijft een actieve aandacht voor verkeersveiligheid een must.
- Verkeersveiligheid is voor ons als Groen een prioriteit in het lokale veiligheidsbeleid.
- Niet enkel de schoolomgeving hoort extra veilig te zijn, maar ook de volledige schoolroute.
- Gevaarlijke plekken brengen we in kaart. Ongevallenstatistiek, rapporten van middenveldorganisaties, resultaten van burgerbevragingen, acties en klachten van inwoners,... leveren heel wat informatie op over verkeersveiligheid. Ons lokaal bestuur moet zelf ook actief tools aanbieden om meldingen te doen en actief aan de slag te gaan met de informatie.
- Bij wegwerkzaamheden willen we meer rekening met actieve weggebruikers. Nog te vaak wordt er voor hen geen volwaardig of veilig alternatief voorzien, moeten voetgangers en fietsers op goed geluk hun weg vinden in onveilige omstandigheden en/of een grote omweg maken. We willen dus altijd een veilig en kwaliteitsvol alternatief voorzien, en willen hierover goede afspraken met aannemers maken, met ook toezicht op de naleving hiervan.
- Fouten maken is menselijk; Weggebruikers maken dus ook fouten. We moeten daarom zorgen voor een wegbeeld dat zo leesbaar mogelijk is, gecombineerd met vergevingsgezind ontwerp: dat zorgt ervoor dat ook als weggebruikers fouten maken, de gevolgen meestal beperkt blijven.
Vergeet de gewestwegen niet: Als gemeente moeten we actief in gesprek gaan met Vlaanderen voor meer verkeersveiligheid op gewestwegen in Sint-Katelijne-Waver, en moeten we gebruik maken van de subsidiemogelijkheid voor kleine ingrepen op onze gewestwegen.